איזי ליבלר

שלמה ריסקין- הרב היוצא מן הכלל

הרב שלמה ריסקין

The incredible Rabbi Shlomo Riskin [1]

המפגש הראשון שלי עם הרב שלמה ריסקין התרחש לפני שנים רבות בעת ביקורו הראשון באוסטרליה. הוא הטביע חותם דרמטי על כלל הקהילה היהודית, ואני הפכתי- ונותרתי עד היום- למעריץ ותומך נלהב.

הרב ריסקין פרסם לאחרונה ספר שעליו אני ממליץ בחום, ששמו "להקשיב לקדוש ברוך הוא: סיפורים מעוררי השראה לנכדי [2]". אך הספר מכיל הרבה יותר מאשר הגיגים סיפוריים לנכדים. הוא כולל בתוכו את תפיסות העולם והאמונה של אחד ממנהיגיו הרוחניים האפקטיביים והרהוטים ביותר של המגזר הדתי. בנוסף, הוא נוגע בתרומתו הנכבדת של האיש יוצא הדופן הזה ליהדות העכשווית, למדינת ישראל ולכלל ישראל.

הרב ריסקין נולד והתחנך בברוקלין, במשפחה יהודית חמה אשר לא שמרה מצוות. באמצעות קשריו עם סביו הדתיים עלה על השביל שהובילו אל עבר חיים דתיים.

הוא זכה להתחנך לסמיכה (הסמכה לרבנות) בישיבה יוניברסיטי כאחד מתלמידיו האהובים ביותר של הרב יוסף סוליבייצ'יק, הענק הרוחני התמיר והכריזמטי של המאה ה-20, אשר השפיע רבות על תפיסת עולמו של הרב ריסקין. בהמשך השלים דוקטורט באוניברסיטת ניו-יורק.

אשתו, ויקי, גדלה אף היא בבית לא דתי והוכיחה את עצמה כעזר כנגדו בכל יוזמותיו וכמשענת בכל מעשיו. כפי הנראה, החוויות שעברו בני הזוג ריסקין בעצמם במהלך האבולוציה שלהם אל עבר היהדות הדתית, הניחו את היסודות להצלחת היוזמות השונות שלהם להושטת-יד אל מחוץ לקהילה הדתית.

ניצחונו הראשון, אשר הקפיץ אותו אל אור הזרקורים הציבורי, היה הצלחתו יוצאת הדופן בבית הכנסת לינקולן סקוור בניו-יורק.

בשנת 1964, כשהוא רק בן 23, הפך הרב ריסקין- בתמיכתו של הרב סוליבייצ'יק- לרבו של בית הכנסת, אשר היה עד לאותו זמן בית כנסת קונסרבטיבי ללא מחיצה (הפרדה בין המינים המחויבת בבית כנסת אורתודוקסי). בתוך שנה הפך בית הכנסת לאחד מן המרכזים האורתודוקסיים הדינמיים ביותר בעולם היהודי, אשר מלא עד אפס מקום בכל שבת ושבת. במהלך שנות ה-60 וה-70 קיבל בית הכנסת תפקיד נוסף, כאשר הפך לאבן שואבת ולאחד ממקומות המפגש הפופולאריים ביותר לפנויים ופנויות יהודיים בניו-יורק. הצלחתו בליקולן סקוור, הושטת-היד לקהילה ותוכניות הלימוד הפופולאריות למבוגרים שהקימו הוא ואשתו, הפכו לסמל לפריחתה והתחדשותה של האורתודוקסיה בארצות הברית של אותה תקופה.

השפעתו של הרב ריסקין על החיים הדתיים הייתה כמו מכת חשמל. אך הפתיחות, התחכום והסובלנות יוצאת הדופן שלו כלפי אלו שהיו מרוחקים מן היהדות הם שהפכו אותו לילד-הפלא של יהדות ארצות הברית. התקשורת אפילו כינתה אותו בשם "סטיבי וונדר".

בנוסף לפעלים הללו, הוא עודד את חברי קהילתו לקחת חלק בפעילויות חשובות רבות לתועלת כלל ישראל, בין השאר בתנועה לשחרור יהודי ברית המועצות- עוד לפני שהפך הנושא לפרויקט המחמד של יהודי ארצות הברית.

ואז ב-1983, הפלא ופלא, בפסגת הקריירה שלו ובעודו איש צעיר, החליט הרב לקחת את עצמו ולעלות לישראל. יחד עמו עקרו את עצמן משפחות רבות מבני קהילתו והצטרפו אליו לעלייה. הוא התיישב באפרת שם הוא משמש כרב הראשי עד היום.

קשה לדמיין דוגמה אישית מובהקת יותר לציונות הדתית מאשר רב אשר לא רק מוותר על תפקיד יוקרתי ורווחי, אלא גם מצליח לשכנע את בני קהילתו לבוא בעקבותיו לישראל.

וזו הייתה, כמובן, רק ההתחלה.

בישראל, לאחר שהכיר בחשיבות הקריטית של חינוך דתי מאוזן המבטיח המשכיות יהודית, ולמרות העומס הרב של פעילויותיו הרבניות, החינוכיות והציבוריות, הוא השקיע כוחות עצומים בגיוס תרומות, אשר כללו נסיעות מרובות לארצות הברית ולקהילות יהודיות אחרות בעולם. בעזרת כריזמה בלתי ניתנת לחיקוי, הוא שכנע את יהודי התפוצות הנדיבים להרים תרומות אשר אפשרו לו להקים מערכת של מוסדות חינוך דתיים- בתי ספר, מוסדות להשכלה גבוהה, תכניות לתארים מתקדמים, מדרשות ובתי מדרש להסמכת רבנים, אשר בהם מתחנכים כיום אלפי תלמידים. הוא היה חלוץ גם בתחום החינוך הדתי לבנות, והקים מערכות לימוד מצוינות מתיכון ועד מדרשה.

הפרויקטים שלו השפיעו השפעה מכרעת על החיים הרוחניים של ישראלים רבים, ויצרה דורות חדשים של רבנים והדיוטות אשר מסוגלים לעמוד בפני ההקצנה המדאיגה המתעוררת בסקטורים מסוימים של היהדות האורתודוקסית.

למרבית הרבנים בישראל אין תואר אקדמי, ולרבים מהם אין אפילו השכלה תיכונית. הרב ריסקין מקדם תורה עם דרך ארץ ואת השילוב בין מודרניות וידע כללי לבין ערכים יהודיים, ומעודד את תלמידי הרבנות שלו ללימודים אקדמיים. הוא מתגאה בשאיפתו לחקות את שביל הזהב של המתינות שהתווה הרמב"ם. גישתו ההלכתית מלאה בחמלה, כפי שהוכח בגישתו החדשנית לטיפול בנושאים כגון מעמד האישה, נישואים, גירושים, גיורים ומעל הכל- הטיפול בנושא הבוער של העגונות.

על כן, אין זה מפתיע כי הרב זוכה למתקפות אישיות בלתי פוסקות ולקריאת תיגר על כוונותיו הדתיות תמימות הלב על ידי הקיצונים והחשוכים בימין הקיצוני של הממסד הרבני בישראל.  אלו עולזים בכל הזדמנות המאפשרת פסיקת הלכות נוקשה ודקדקנית על מנת לכפות את אורח חייהם על הקהילה כולה. ייאמר לזכותו כי הוא עומד אל מול העלבונות הקשים הללו במידה רבה של כבוד ואיפוק.

הרב ריסקין מהווה את קולה של הציונות הדתית המתונה בדיון הפוליטי הישראלי, שם- למרות נאיביות מזדמנת- תורמת עמדתו האמיצה והנלהבת לבניית גשרים ולמיגור הקיטוב שבין קהילות שונות, יהודיות ולא-יהודיות.

ספרו של הרב ריסקין עוסק ברבים מן הנושאים הללו. הוא מכסה חלק גדול מן המחלוקות הדתיות והפוליטיות שבהן לקח חלק, ועושה זאת ברגישות ולעיתים בהומור. אנו קוראים אודות חוויותיו המרתקות ממפגשים שליקט ממארג חייו היהודי העשיר, מזיכרונות ילדות, שנותיו כסטודנט ומרצה בישיבה יוניברסיטי, תפקידו בלינקולן סקוור, המאבק למען יהדות ברית המועצות, עלייתו לארץ, מעצרו במהלך ההפגנות כנגד הסכם אוסלו, מפגשים עם ישראלים מובילים, עם ערבים ופעילות לקירוב בין-דתי.

הרב ריסקין חגג לאחרונה את יום הולדתו השבעים. מי ייתן וימשיך להוות את קולה של היהדות הדתית המודרנית ושל ציונות-דתית אותנטית לעוד שנים רבות.

ileibler@netvision.net.il [3]