רב אמיץ מדבר אל האסיפה הקתולית

Print This Post

הרב שאר-ישוב כהן

גירסת מאמר זה באנגלית: A courageous rabbi talks to the Catholic synod

הרב שאר-ישוב כהן, רבה הראשי של חיפה, הפך לאחרונה ליהודי הראשון שנאם בפני אסיפת בישופים בוותיקן. הוא עשה זאת בכבוד ובדיפלומטיות, ושלא כמו יהודים רבים המעורבים בפעילות בין-דתית, הוא העלה באומץ נושאים שלא היו מחבבים אותו על שומעיו.

מטרותינו החיוביות בפעילויות הבין-דתיות נפגעות תכופות בשל כשלים פנימיים משמעותיים. נציגים יהודים רבים, לא-מקצוענים הפעילים בתחום סובלים מבורות לגבי מורשתם הדתית, ועל כן הם אינם מסוגלים להציג עמדה יהודית אותנטית. מאידך גיסא, רבנים רבים אינם מנוסים מספיק בפעילות עם העולם באופן כללי על מנת להשתתף באופן אפקטיבי במפגשים הבין-דתיים.

הבעיה השנייה היא שפעילים לא-מקצוענים רבים מתפתים לראות בגישה הניתנת להם לקבוצות נוצריות או מוסלמיות כמטרה בפני עצמה. הם אינם מצליחים להכיר בכך שבמה ותצלומים משותפים עלולים לגרום נזק אם הם כופים מגבלות של שתיקה בנושאים ‘רגישים’ כדי שלא ‘לערער את יציבות היחסים’.

הרב שאר-ישוב כהן לא נרתע מאותם כשלים כאשר נאם בפני האפיפיור בנדיקטוס ה-16 ואסיפה של 253 קרדינאלים קתוליים, ארכיבישופים ובישופים. הוא העביר להם את משמעותה של התורה עבור היהודים וגם הביע תקווה שלאור היסטוריה כאובה וארוכה כל כך של ‘דם ודמעות’, נוכחותו במפגש כזה תהיה ‘סימן של תקווה ואהבה עבור הדורות שיבואו’. ברם, במקום להתבשם בתהילה שלו, הוא העלה בדיפלומטיות אך בנחישות את הנושא הרגיש ביותר על סדר היום היהודי-קתולי.

במשך חצי המאה האחרונה, תפקידו של האפיפיור פיוס ה-12 במהלך השואה היה נושא למחלוקת מרה.

מבקרים יהודים ואחרים האשימו אותו בכך שלא נשא את קולו נגד רצח היהודים, ובכך ששתיקתו סיפקה לגיטימציה בינלאומית לנאצים. מבקריו מאשימים שהוא הונע בידי פחד מהקומוניזם, מורך לב ואף אנטישמיות. גם כאלה הטוענים שהם נאורים ונטולי-פניות מוצאים לנכון לבקר את הוותיקן על שהוא מונע מחוקרים את הגישה לארכיונים שעשויים היו לשפוך אור חדש על הנושא.

ההשקפה היהודית השלטת מגולמת במוזיאון יד ושם בדמות כיתוב קצר תחת תמונתו של האפיפיור פיוס: “גם כאשר הדיווחים על רצח היהודים הגיעו לוותיקן, האפיפיור לא מחה בעל פה או בכתב. בדצמבר 1942 הוא נמנע מלחתום על הצהרת בעלות הברית המגנה את השמדת היהודים. כאשר היהודים גורשו מרומא לאושוויץ, האפיפיור לא התערב”.

המסנגרים על האפיפיור פיוס, כולל האפיפיור הנוכחי, דוחים בתוקף את ההאשמה שהוא היה אנטישמי, ומתעקשים שהוא “פעל בחשאי ובנחישות להצלת יהודים רבים ככל הניתן”. במיסה חגיגית בבזיליקת סנט פטריק ב-8 באוקטובר לציון יובל ה-50 למותו של הוד-קדושתו, קידם האפיפיור בנדיקטוס את טיהור שמו של האפיפיור פיוס ודחה את כל הטענות כי פעל אי פעם שלא כשורה. הוא התעקש שהוא עשה כל שביכולתו כדי לבלום את הרוצחים.

ללא ספק, הותיקן נחוש להמשיך עם תהליך טיהור שמו של פיוס. אף שרוב היהודים עדיין משוכנעים שהאפיפיור פיוס ה-12 היה אשם, לכל הפחות בחטא השתיקה למול פני הרוע, ישנם מנהיגים יהודיים הנוטים בפעילויות בין-דתיות לאמץ עמדה רכה בנושא זה. הם חוששים שהמשך ביטוי פומבי לעמדה היהודית יוביל להתפרקות היחסים החיוביים בין היהודים לקתוליים שנוצרו בתקופת כהונתו של האפיפיור יוחנן ה-23 והמשיכו בתקופת יורשיו. חלק גם מתעקשים שאין לנו צורך להתערב בנושא שהוא ללא ספק עניין פנימי של הכנסייה. לקראת המפגש בין ‘הוועדה היהודית הבינלאומית להתייעצויות בין-דתיות (IJCIC)’ לאפיפיור בחודש הבא, הסכימו נציגיה כבר מראש שלא להעלות את הנושא – אף שזה עשוי להשתנות כעת.

לתוך המערבולת הזו העלה הרב שאר-ישוב כהן את הנושא הרגיש. יהודים רבים הזוכים לכבוד הכנסייה כמוהו היו בוחרים בדרך הפחות מסוכנת ונמנעים ממחלוקת. אבל הרב שאר-ישוב כבר ידוע בתור אחד המביע את דעותיו באומץ ומסרב לטמון את ראשו בחול. בבירור, לא היה לו שום אינטרס להתערב בעניינים הפנימיים של הכנסייה. אולם יש לו תודעה היסטורית והוא חש שלמען הפרוטוקול, גם אם הקתולים ימשיכו בתהליך טיהור השם, היהודים מחויבים להשמיע את קולם בנושא בוער כל כך.

הרב כהן גם טען, שאם הפיוס שלנו עם הכנסייה הקתולית הוא אכן בעל משמעות, עליהם להבין את עומק הרגשות שלנו בנושא שכזה ולא להיעלב או לאפשר לביטויים כאלה לפגוע ביחסים הטובים.

במסיבת עיתונאים לפני נאומו בפני האסיפה הקתולית הטיל הרב כהן את הפצצה, כשאמר לעיתונאים שלא היה מקבל את ההזמנה לפגישה אם היה יודע שהיא מתקיימת באותם ימים בהם נערכים הטקסים המציינים יובל 50 שנים למותו של פיוס ה-12. הוא אמר שהאפיפיור פיוס “לא צריך להיתפס כמודל ולא צריך לטהר את שמו, משום שהוא לא השמיע את קולו נגד השואה. הוא לא דיבר, או משום שפחד או בשל סיבות אישיות אחרות”.

כאשר הוא נאם מול האסיפה באופן רשמי, הרב כהן לא הזכיר במפורש את שמו של האפיפיור פיוס, אף שהיה ברור למי הוא מתכוון. בצורה הדיפלומטית ביותר, הוא אמר לאסיפה שרוב היהודים, בפרט ניצולים, חשים שהאפיפיור כשל בכך שלא גינה את השואה. “ייתכן והוא עזר לרבים מהסובלים בחשאי, אך השאלה היא: האם הוא יכול היה להשמיע את קולו והאם זה היה עוזר או לא? רק אלוהים יכול להשיב על כך. אבל עלי להבהיר שעלינו, הרבנים, מנהיגי העם היהודי, מוטלת החובה להתחשב ברגשותיהם של הנספים ואיננו יכולים פשוט לומר שאנו סולחים או שוכחים. אנו מצטערים מאוד, אך איננו יכולים לקבל את העובדה שמנהיג כזה של הכנסייה זוכה כעת לכבוד”.

הרב הראשי של חיפה גם דחק באסיפה, בתור מנהיגי דת, לגנות בפועל את קריאתו הגסה של נשיא איראן מחמוד אחמדינג’אד להשמדת ישראל. “הבעיה במהלך מלחמת העולם השנייה הייתה שהעם לא האמין למה שהיטלר אמר. למרבה הצער, חווינו את השואה ומצער אותנו כשאנו נזכרים שמנהיגי הדתות בעולם ומנהיגים חזקים אחרים לא עשו מספיק כדי למנוע אותה אז. אנו מצפים מהם לעשות זאת היום. נוכחותי כאן נותנת לי את ההרגשה שאנו יכולים לצפות לעזרתכם, ואני בטוח שהמסר שלכם יזכה לאוזן קשבת בידי מנהיגים ברי-השפעה ברחבי העולם כולו”.

הרב שאר-ישוב כהן הוא מנהיג רוחני יוצא דופן, משכיל גדול וקול אותנטי של היהדות הדתית-לאומית שנשמע לעתים נדירות. הוא נערץ וזוכה לכבוד מצד כל הקבוצות הדתיות, כולל החרדים.

הלוואי והיינו מתברכים ברבנים נוספים בשיעור קומה שכזה.



Copyrıght 2014 Isi Leibler. All RIGHTS RESERVED.
Web development: Studio Erez

WP-Backgrounds by InoPlugs Web Design and Juwelier Schönmann