תוצאת משפטו של חבר הפרלמנט ההולנדי חירט וילדרס, המואשם בהסתה לגזענות, יהווה קו פרשת מים בתגובתה של אירופה לאתגר הפונדמנטליזם האסלאמי הניצב לפניה.

חירט וילדרס והדמוקרטיה באירופה

Print This Post

חירט וילדרס

Geert Wilders and European democracy

תוצאת משפטו של חבר הפרלמנט ההולנדי חירט וילדרס, המואשם בהסתה לגזענות, יהווה קו פרשת מים בתגובתה של אירופה לאתגר הפונדמנטליזם האסלאמי הניצב לפניה.

וילדרס, המכונה מוצרט בשל שיערו הבהיר, הוא אדם יוצא דופן. הוא פוליטיקאי כריזמטי ופופולרי המפגין בוז מרענן ל"תקינות הפוליטית" הצבועה שרווחת באירופה בכל הנוגע לאסלאם. ב-2007 הוא נבחר על-ידי התקשורת ההולנדית כ"פוליטיקאי השנה". סקרים אחדים אף מנבאים כי לו היו מתקיימים כעת בחירות, "מפלגת החירות" שלו היתה נעשית למפלגה הגדולה ביותר בפרלמנט ההולנדי.

וילדרס מתנגד למדיניות הפייסנית והפחדנית, לדעתו, של הולנד ושל רוב מדינות אירופה כלפי איומי האלימות וההפחדות של פונדמנטליסטים אסלאמים. על רקע הגירה מוסלמית מסיבית, הוא חושש כי משום שהאירופאים קיבלו על עצמם את הפוסט מודרניזם והרלטיביזם התרבותי, הם איבדו את יכולתם לשמור ולהגן על ערכיהם הבסיסיים והם נכנעים למוסלמים הנחושים לכפות את חוקי השריעה על אירופה.

וילדרס מכנה את האסלאם "הסוס הטרויאני באירופה" וחוזה כי "אם לא נבלום את האיסלאמיזציה כעת, התממשותה של אירו-ערביה היא רק עניין של זמן. לפני מאה שנים היו רק כ-50 מוסלמים בהולנד וכיום יש כמיליון. היכן זה יעצר? אנו מתקדמים לעבר קצה של הציוויליזציה האירופאית".

וילדרס בילה בנעוריו שנתיים בישראל, אותה הגדיר "חזית ההגנה של המערב", וכן הוא ביקר במדינה היהודית מעל ל-40 פעמים. הוא אומר כי "במערב כולנו ישראל… המלחמה נגד ישראל אינה רק נגדה. זו מלחמה נגד המערב. זה ג'יהד".

לפני שנתיים וילדרס הפיק את הסרט מעורר המחלוקת "פתנה" שהציג באופן גרפי את האלימות ומניעת זכויות האדם הרווחות במדינות מוסלמיות רבות. בנוסף, הסרט הדגיש תופעות כגון סקילתן של נשים נואפות, עריפת ראשים, הוצאות להורג של כופרים, רציחות על רקע חילול כבוד המשפחה, תלייתם של הומוסקסואלים, נישואי ילדים בכפייה, מילת נשים ופרקטיקות מתועבות אחרות הנהוגות עד היום במדינות מוסלמיות רבות.

וילדרס מכחיש את היותו גזען או פשיסט ומתעקש להבהיר כי הוא "עושה הבחנה בין האידאולוגיה המוסלמית לבין האנשים עצמם" וחוזר ומדגיש כי "לה-פן והיידר אינם בני בריתי… לעולם לא נשתף פעולה עם פשיסטים."

באווירה הפוליטית העכשווית, לביקורת על האסלאם יש גם מחיר אישי כבד מעבר להשלכות הפוליטיות שבכך. הפרסים המוצעים על-ידי מוסלמים קיצוניים תמורת ראשו של וילדרס אינם רק איומי סרק, כפי שניתן לראות מהרצח של איש התקשורת ההולנדי תאו ון-גוך על-ידי קנאי מוסלמי. בחמש וחצי השנים האחרונות, וילדרס נמצא תחת הגנה משטרתית בכל שעות היממה.

עם זאת, ייתכן כי וילדרס הלך צעד אחד רחוק מדי כאשר ביקש לאסור את הפצת הקוראן, אותו השווה ל"מיין קמפף" בטענה כי הספר מסית מוסלמים לאלימות. יתכן כי התבטאויות פרובוקטיביות מסוג זה נאמרו על-מנת להמחיש באופן דרמטי את הסכנות העומדות מול אירופה. אך באותה העת דברים אלו הרחיקו תומכים פוטנציאלים רבים, שנדמה כי אף אם היו שועים לאזהרותיו בדבר הסכנות הטמונות בפונדמנטליזם המוסלמי, הרי שהיו נרתעים מהדרישה שמוסלמים יוותרו על זהותם הדתית וכתבי הקודש שלהם, שכן דרישה זו מנוגדת לכל ערכי הדמוקרטיה.

דברים אלו, יחד עם הפקת הסרט "פתנה", הביאו להעמדתו לדין באשמת הסתה לגזענות והוו את הרציונל שמאחורי דבריהם של פוליטיקאים וממשלות רבות באירופה שהאשימו את וילדרס בדמגוגיה ובקידומה של אסלאמופוביה למען מטרותיו הפוליטיות. לפרק זמן מסויים כניסתו לאנגליה נאסרה והוא הוגדר כ"אישיות לא רצויה" בממלכה.

לא ניתן להתעלם מכך כי בקוראן ישנם חלקים בעייתיים, אכזריים, אלימים ואנטישמיים העומדים בסתירה לערכים האנושיים היקרים לנו. אך בקריאה סלקטיבית ניתן למצוא ביטויים פוגעניים בכתבי הקודש של כל אחת מהדתות הגדולות, ובכלל זה בכתבי היהדות והנצרות.

יש לשפוט דתות לפי הדרך בה תורותיהן מיושמות כיום. היה זה משרת את מטרתו של וילדרס טוב יותר לו היה מתרכז בעובדה שכיום המרכיבים הדומיננטים ביותר בנצרות וביהדות מקדמים סובלנות ודו-קיום בעוד שהאסלאם מקושר לאלימות ורצח.

"ארגון הוועידה האסלאמית" (OIC) מודע לכעס ולמרמור ההולכים וגוברים במדינות המערב כלפי הקיצוניות המוסלמית. כתגובת נגד, הארגון משתמש בהשפעתו באו"ם ובארגונים בינלאומיים נוספים כדי ליצור אווירה בה כל ביקורת על האסלאם, או על פרקטיקות ומנהגים מוסלמיים, תחשב כעבירה פלילית הגוררת העמדה לדין. מאז 2005, האסיפה הכללית של האו"ם תמכה באופן גורף בהחלטות לא-מחייבות בעלות אופי שכזה. כעת "ארגון הוועידה האסלאמית" מנסה לכפות החלטות אשר יחייבו מדינות החברות באו"ם ליישם הגבלות דרקוניות אלו על חופש הביטוי. נדמה כי הארגון מצליח בכך. באוקטובר האחרון, בהמשך לנסיונו של הנשיא אובמה להיאבק "נגד הסטריאוטיפים השליליים של האיסלאם", הממשל בארה"ב נתן את חסותו להחלטה, שאושרה על-ידי מועצת זכויות האדם של האו"ם, שבין היתר קוראת לגנות ולהוציא מחוץ לחוק "סטריאוטיפים שליליים של דתות וקבוצות אתניות".

אנו, היהודים, סבלנו מהסתה לגזענות יותר מכל מיעוט אחר. אך בהתחשב בהיקף בו היהדות, הנצרות וסמליהן הם באופן שגרתי מושא לפגיעות מסוגים שונים, התייחסויות סאטיריות ויחס מזלזל בעולם המערבי, יהיה זה יישום ביזרי של מוסר כפול למנוע מאנשים כגון וילדרס לבטא דעות ביקורתיות כלפי האסלאם. זאת למרות שרבים אינם מסכימים עם דבריו. בעוד שחברות דמוקרטיות חייבות לאסור הסתה לאלימות, לוילדרס ודאי יש את הזכות להיות ביקורתי כלפי האסלאם, כפי שאחרים ביקורתיים כלפי קומוניזם, קפיטליזם, נצרות ויהדות.

כמו כן, מדינות מוסלמיות ידועות לשמצה משום שהן שוללות את חופש הדת והפולחן וכן את חופש הביטוי מיהודים ונוצרים. אמצעי התקשורת, התרבות והמסגדים במדינות אלו רוויים בשנאה כלפי דתות אחרות, ובמיוחד בהסתה נגד היהדות. אלו המאפשרים להם לכפות הגבלות על חופש הביטוי במדינות מערביות למעשה נכנעים לקבוצות מיעוט מוסלמיות אגרסיביות. דבר זה נכון במיוחד כעת, כאשר אימאמים ומוסלמים רדיקלים קוראים ללא הרף להתנקשות בחיי מבקרי הדת המוסלמית, כפי שראינו בתגובה הרצחנית לפרסום הקריקטורות של הנביא מוחמד בדנמרק.

דו קיום אמיתי עם האסלאם יהיה אפשרי רק אם המוסלמים המתונים יאזרו אומץ, יצאו ממחבואיהם ויקבלו על עצמם תפקידים בהנהגה. על מנת להשיג מטרה זו, על אירופה לדרוש מהמוסלמים החיים בקרבה להשתלב בחברה הדמוקרטית. אם נסיון זה ייכשל, במקרה הטוב האירופאים יתמודדו עם כאוס הולך וגובר ובמקרה הגרוע ביותר הם יגררו למלחמת אזרחים כדי למנוע מדגל האסלאם מלהתנוסס מעליהם בכפיה.

מכל הסיבות הללו, תוצאת משפטו של וילדרס בהולנד היא בעלת חשיבות אדירה. דעותיו הבולטות בקיצוניותן של וילדרס בדבר החרמת הקוראן הן תגובה פוליטית לכשלון של מערכת אכיפת החוק בריסון החריגות המילוליות והפיזיות של המוסלמים הקיצוניים. במידה ווילדרס יורשע בקידום "דברי שנאה" במדינה כמו הולנד, שבה אלימות מוסלמית וקריאות "מוות ליהודים" הם אירועים שבשגרה ונדיר שמגיעים לכדי העמדה לדין, יהיו לכך השלכות חמורות על עתידה של אירופה ועל שמירתה של הזכות לחופש הביטוי ברחבי עולם. יהיה בכך חיזוק למוסלמים הפונדמנטליסטים הקיצוניים והדבר יתן לג'יהדיסטים ברחבי העולם סיבה אמיתית לחגוג.

ileibler@netvision.net.il



Copyrıght 2014 Isi Leibler. All RIGHTS RESERVED.
Web development: Studio Erez

WP-Backgrounds by InoPlugs Web Design and Juwelier Schönmann