החרדים והמדינה: נקודת מפנה אפשרית

Print This Post

Haredim and the State: A Possible Turning Point

למרות שקדחת הבחירות שולטת כרגע בסדר היום הלאומי, עלינו גם להכיר בכך שהמדינה ניצבת כיום בפני נקודת מפנה ביחסיה המתפתחים עם החרדים – המהווים ללא ספק את האתגר ארוך הטווח המשמעותי ביותר שעומד בפני החברה הישראלית.

ב-2012, החרדים היוו שישית מהאוכלוסייה היהודית במדינה. לפי שעה, הם מייצגים 25 אחוזים מהתלמידים בכיתה א', המגזר בעל קצב הגידול המהיר ביותר באופן ניכר.

בעוד שהם מצטיירים לעיתים קרובות כחוצנים, בסגנון החיים החרדי יש אלמנטים רבים הראויים לחיקוי. הם דוחים את ההדוניזם וחיים בצניעות, מתרכזים בערכי המשפחה ומחזיקים במחויבות מופתית למפעלי צדקה בקרב קהילותיהם. כמו כן, הם משמרים רמות גבוהות של רוחניות למרות החומריות הסובבת אותם.

באופן מצער, הרבנים החרדים האשכנזים יצרו באופן מודע "הסגר תברואתי" שיגן על מאמיניהם מפני זיהום מצד העולם החיצוני. בעוד שגלים רבים של עלייה נקלטו והשתלבו בהצלחה, החרדים נעים בכיוון ההפוך כאשר הם נסוגים עוד ועוד מפני האומה ומחנכים את צעיריהם להתנכר למדינה, תוך שהם בזים באופן פומבי ליום העצמאות ולהנצחת השואה ומסרבים אפילו לכלול תפילות לשלום המדינה ולשלום חיילי צה"ל בבתי הכנסת שלהם.

למרבה הצער, הרבנים הספרדים – למרות מורת רוחם על האופן המתנשא שבו האשכנזים התייחסו אליהם – בחרו אף על פי כן לחקות את דפוסי פעולתם. הם הלכו והמירו את דרך החיים הספרדית המסורתית והסובלנית בגישת החרדים האשכנזים הנוקשה, ואף החלו לאמץ את כובעיהם השחורים ולבושם הפולני. ב-1984, הם הקימו את מפלגת ש"ס, שבשיאה ב-1999 החזיקה ב-17 מושבים בכנסת וכיום יש לה 11.

הרבנים החרדים ביקשו להתחרות בינם לבין עצמם בהפגנת קנאות רבה יותר. במערכת החינוך במימון המדינה שלהם, גם החינוך החילוני המינימלי ביותר נאסר. למרבה האירוניה, כיום, הרמב"ם לא היה מתקבל כמורה בבתי הספר שלהם בשל עולם הידע החילוני שלו.

הגישה הזו הובילה לבסוף לצו ההרסני של הרבנים החרדים שדחקו במאמיניהם להקדיש את עצמם ללימוד תורה במשרה מלאה, תוך דחיית עיסוקים גשמיים כמו עבודה למחייתם – מושג חסר תקדים לחלוטין בחיי הדת היהודית. הדבר הוביל להתרוששות של הקהילה כולה, כאשר מרבית האוכלוסייה מובטלת ותלויה ברווחת המדינה למשך כל חייה. עם ההתרחבות הדמוגרפית המסיבית של המגזר, ובמידה והתופעה לא תמוגר בקרוב, האומה תסבול מהשלכות כלכליות קטסטרופליות.

הפטור משירות צבאי שנתן בן-גוריון בתחילה ל-400 תלמידי ישיבה צמח במרוצת השנים ל-50,000, והסירוב החרדי להשתתף בנטל ההגנה על המדינה מעורר זעם בכל חלקי החברה.

במשך זמן רב, המפלגות הפוליטיות החד-ממדיות של החרדים החזיקו במאזן הכוח, וכך התאפשר להם לסחוט מימון בלתי פרופורציונאלי לצרכיהם, תוך הרחבה מסיבית של מערכות החינוך שלהם השוללות כל תכנית לימוד חילונית.

בשנים האחרונות, הם החלו לכפות את אמות המידה שלהם על הקהילה הרחבה יותר. למרות שבעבר בזו תמיד לרבנות הראשית, הם חטפו את המוסד, וכך התאפשר להם למנות בובות, חלקם בינוניים ביותר ורחוקים מלהיות ברי השוואה במעמדם, אדיקותם או למדנותם לרבנים הראשיים הציוניים לשעבר כמו הרב יצחק הלוי הרצוג והרב שלמה גורן. המעמקים הפרימיטיביים שאליהם נפלו הרבנים הראשיים החרדים הומחשו באמירות כמו אלו של הרב הראשי לשעבר יונה מצגר, שאמר: ״בימים הרפויים, ערב חג וערב שבת, כשבתי המדרש קצת מדולדלים, ראינו יותר נפגעים ויותר הרוגים [בקרב חיילי צה"ל]".

הרב הראשי הנוכחי דוד לאו נבחר רק לאחר שהתחייב שלא לאמץ כל שינוי בהקשר של הליכי גיור ונישואים ללא אישורה של ההיררכיה החרדית הקיצונית בראשות הרב אברהם שרמן.

למרות נוכחותם של כ-300,000 מהגרים מברית המועצות לשעבר שאינם נחשבים כיהודים לפי ההלכה והצורך הדחוף בחדשנות ובגמישות בתחומי המסגרת ההלכתית במטרה לאפשר גיורים, הרבנות החרדית התנהגה באופן בלתי נסלח כאשר הציבה כל מכשול אפשרי במטרה להרתיע גיורים פוטנציאלים. ההיעדר המוחלט בחמלה והדרישות הבירוקרטיות העיוורות להציג ייחוס יהודי של כמה דורות לאחור, מייצרים תוהו ובוהו במיוחד בקרב ילדיהם של ניצולי שואה ויהודים רוסים שלהם לעיתים קרובות אין גישה למסמכים שכאלו.

כמו כן, הרבנות החרדית הציגה גישה דרקונית וחסרת תקדים לפיה ניתן לבטל הליכי גיור באופן רטרואקטיבי. הרב שרמן אף ביקש (ללא הצלחה, תודות להתערבות בית המשפט העליון) לבטל את גיורם של אלפים שכבר גוירו ע"י רבנים שזכו לאישור של המדינה.

העובדה שניתן לטפל בנושאים שכאלו גם בחמלה ובתוך המסגרת ההלכתית הומחשה ע"י הגישה החדשנית והאמיצה של הרב עובדיה יוסף כלפי העלייה האתיופית. בזמנו, לו היו הרבנים האשכנזיים המובילים מגשימים את רצונם, אף אחד מהאתיופים לא היה זוכה להיחשב כיהודי.

הטינה כנגד החרדים הלכה והחריפה ככל שהופיעו עדויות נוספות באשר לשחיתות וחוסר התקינות ברבנות, תופעה שהגיעה לשיאה עם הגשת כתב האישום נגד הרב הראשי לשעבר מצגר באשמת שוחד, הלבנת הון ושיבוש הליכי משפט.

ואולם למרבה הפלא, למרות התיעוב הרחב הקיים כלפי רבנים מושחתים וקיצוניים, בשני העשורים האחרונים היינו עדים לעלייה דרמטית בשמירת המסורת הדתית ובקיום מצוות, בעיקר בקרב הנוער הישראלי.

סקרים מצביעים על כך ש-80 אחוזים מהישראלים היהודיים מאמינים באלוהים, 61 אחוז תומכים בקיום אורח חיים ציבורי בהתאם למסורת היהודית, 85 אחוז מאמינים שחשוב לציין חגים יהודיים באופן מסורתי, 90 אחוז חוגגים את סדר פסח, 68 אחוז צמים ביום כיפור, 67 אחוז מקיימים ארוחות משפחתיות, מדליקים נרות ועושים קידוש בשבת. הסקרים הללו משקפים תנועה דרמטית של המטולטלת אל מול החילוניות המיליטנטית שאפיינה את החברה הישראלית לפני יובל שנים. המגמה הזו נבלמה באמצעות מספר רב של ישראלים חילוניים שחזרו בתשובה ואימצו אורח חיים דתי.

אחרי שחדלו לאחוז במאזן הכוח לאחר הבחירות האחרונות, המפלגות החרדיות הודרו מהממשלה. הדבר הוביל לסקירה מחודשת של חלק מהכספים הבלתי פרופורציונאליים שהועברו לטובתם, ולהצגת מדיניות שמטרתה לעודד יותר מהם להצטרף לכוח העבודה.

הממשלה היוצאת יזמה חקיקה חשובה שנועדה להבטיח שהחרדים יחויבו להשתתף בנשיאת הנטל של שירות צבאי או לאומי. ואולם, בשל התעקשותה של יש עתיד, החקיקה כללה הוראות ענישה למשתמטים מגיוס – צעד פופוליסטי שנועד ליישום רק בעתיד ואשר סיפק בסך הכול תחמושת לקיצוניים החרדים לגיוס תמיכה ולאיום לפיו בתי הכלא יתמלאו במאמיניהם. בכדי להתקדם באופן קונסטרוקטיבי בתחום הזה, יש לעדן את החקיקה ועל הממשלה להתרכז תחת זאת בהגבלת המימון לחרדים המסרבים להתגייס או לחפש עבודה.

ישנם שינויים חברתיים דרמטיים המתקיימים בקרב החרדים. התפרקותה של ש"ס אינה מבוססת רק על עימותים אישיים בין אריה דרעי לבין אלי ישי. היא הייתה בלתי נמנעת לאחר מותו של הרב עובדיה יוסף, שהכריזמה שלו ומעמדו היו היסוד של אחדותה של המפלגה ושל הצלחתה האלקטורלית. בהתעלם מהמחאה העדתית, מרבית תומכיה של ש"ס הם יותר מסורתיים מאשר חרדיים, הם אוהבים את המדינה היהודית בכל ליבם והם אינם אנטי-ציוניים. אלו שמוחם לא נשטף ע"י רבניהם היו משרתים בצה"ל.

בקרב החרדים האשכנזים המתונים יותר, שאותם נכון יותר לתאר כלא-ציוניים במקום אנטי-ציוניים, המלחמות האחרונות יצרו רושם מתמשך, ופיגוע הטבח הנוראי בבית הכנסת בהר נוף גרם לרבים להבין שאנו עם אחד.

בנוסף לזאת, ישנה ההשפעה יוצאת הדופן של הבית היהודי. נפתלי בנט קידם באופן מבריק את הציונות הדתית לחזית, והסב את מפלגתו כך שתכלול בשורותיה גם אלמנטים מסורתיים וחילוניים לאומיים. הוא נחל הצלחה בשבירת מסך הברזל שהפריד בין היהודים שומרי המסורת לבין אלו החילוניים, ואם המגמה תימשך, היא עלולה לחזק באופן דרמטי את הזהות היהודית של העם.

אנחנו ניצבים כיום בצומת דרכים שבה ניתן לעצור את הקיטוב בין החרדים לבין שאר הישראלים. פעולה שכזאת תעצים ברמה הלאומית את הערכים היהודיים ותיצור רמת סובלנות גבוהה יותר כלפי זרמים שמחוץ למסגרת האורתודוקסית הנוקשה. אחרי הכול, מה עדיף: יהודי רפורמי או קונסרבטיבי שאינו שומר על ההלכה אך מאמין באלוהים ומבקש לשמור על מסורות וערכים יהודיים מסוימים, או כנעני אתאיסט דובר עברית שלו אין כל ידע או חשיפה למסורת ולהיסטוריה היהודית?

הממשלה החדשה תקבע את התוצאה. החרדים צפויים לאבד מושבים בכנסת, אך הם ימשיכו להוות גוש חשוב, שככל הנראה ימכור את עצמו למרבה במחיר. הן נתניהו והן הרצוג יבקשו להגיע איתם להסדר. במידה ויצטרפו לממשלה הבאה מבלי להחזיק במאזן הכוח, לא תהיה בכך בעייתיות רבה. אך יש לשמר את המאמצים לשינוי המבנה הסוציו-אקונומי של הקהילה החרדית ולהכוונתה כלפי הפיכה למגזר פרודוקטיבי של הכלכלה.

אותם הדברים תקפים גם לגבי השליטה החרדית בממסד הדתי. החרדים חופשיים לאמץ לעצמם כל אמת מידה שירצו, אך הרבנות הראשית חייבת להפסיק לכפות על העם כולו את גישתה ההלכתית המחמירה בכל הקשור לנושאי מעמד אישי כגון גיור, נישואים, גירושים וקבורה. החקיקה שקודמה לאחרונה במטרה לבזר את שליטת הרבנות, ואשר מסמיכה הקמה של בתי דין מוניציפאליים לגיור תחת סמכותם של רבנים מקומיים, חייבת להיות מורחבת כך שתספק סמכויות נוספות לרבנים ציוניים דתיים מתונים שישרתו את העם.

מי שיקים בסופו של דבר את הממשלה החדשה יסב נזק רב לעם ויזרע את זרעי האסון העתידי במידה וירשה לעצמו שוב להיסחט ע"י הקיצונים החרדיים. עליהם להסכים לאפשר לחרדים לחיות את אורח חייהם בעוד שהם מייצרים באופן קונסטרוקטיבי את התנאים שיעודדו אותם להשתתף בנשיאת המשאות, כמו גם ההטבות, של האזרחות הישראלית.

ileibler@netvision.net.il



Copyrıght 2014 Isi Leibler. All RIGHTS RESERVED.
Web development: Studio Erez

WP-Backgrounds by InoPlugs Web Design and Juwelier Schönmann