אין דבר המעורר בנו חלחלה גדולה מזו הנגרמת על ידי הכותרות הזועקות המדווחות על התפרצויות של גזענות ופשעי שנאה המתחרשים במדינתנו שלנו. בשנה האחרונה אירעו מספר מקרים שכאלו, ומוקדם יותר החודש, חוללה כנסיה נוצרית בירושלים באמצעות כתובות גרפיטי מעוררות דחייה אשר נכתבו על ידי פושעים אלמוניים. כמו כן, אירעו מספר תקריות "תג מחיר", שבוצעו לכאורה על ידי קבוצות שוליים של נוער גבעות מנוכר, אשר איבדו את דרכם בעקבות שילוב של השנאה המוקרנת מן הערבים המקיפים אותם ומשקעים הקשורים להתנתקות מעזה. כמו כן, התרחשה לאחרונה תקרית מזעזעת בה קבוצת בריונים יהודים צעירים תקפו ארבעה ערבים בליבה של ירושלים. במסגרת האירוע נפצע אחד הקורבנות באורח קשה. קודם לכן, נפצעה משפחה שלמה בעת שהושלך בקבוק תבערה לעבר מונית פלסטינית בגוש עציון. בנוסף, נאספו מעת לעת דיווחים על חילול מסגדים- וזאת בתוך תחומי הקו הירוק ומחוצה להם. מפעם לפעם, מדווחים אנחנו על חוליגנים המשמיעים קריאות "מוות לערבים" במשחקי כדורגל.

גזענות ודמוקרטיה בישראל

Print This Post

תג מחיר

On Israeli Racism and Democracy

אין דבר המעורר בנו חלחלה גדולה מזו הנגרמת על ידי הכותרות הזועקות המדווחות על התפרצויות של גזענות ופשעי שנאה המתחרשים במדינתנו שלנו.

בשנה האחרונה אירעו מספר מקרים שכאלו, ומוקדם יותר החודש, חוללה כנסיה נוצרית בירושלים באמצעות כתובות גרפיטי מעוררות דחייה אשר נכתבו על ידי פושעים אלמוניים. כמו כן, אירעו מספר תקריות "תג מחיר", שבוצעו לכאורה על ידי קבוצות שוליים של נוער גבעות מנוכר, אשר איבדו את דרכם בעקבות שילוב של השנאה המוקרנת מן הערבים המקיפים אותם ומשקעים הקשורים להתנתקות מעזה.

כמו כן, התרחשה לאחרונה תקרית מזעזעת בה קבוצת בריונים יהודים צעירים תקפו ארבעה ערבים בליבה של ירושלים. במסגרת האירוע נפצע אחד הקורבנות באורח קשה. קודם לכן, נפצעה משפחה שלמה בעת שהושלך בקבוק תבערה לעבר מונית פלסטינית בגוש עציון. בנוסף, נאספו מעת לעת דיווחים על חילול מסגדים- וזאת בתוך תחומי הקו הירוק ומחוצה להם. מפעם לפעם, מדווחים אנחנו על חוליגנים המשמיעים קריאות "מוות לערבים" במשחקי כדורגל.

ללא קשר לתדירותן, פעולות שכאלו לא רק מבישות אותנו אלא אף מכריחות אותנו לשאול את עצמנו כיצד התנהגות מגונה שכזו יכולה להתרחש במולדתו של העם היהודי, אשר סבל בעצמו מ-2000 שנות רדיפה והשפלות בגלות. האם כשלנו בהחדרת ערכי היהדות ההומניסטיים הבסיסיים ותכונות המוסר שאותם הפנמנו בילדותנו בישראלים הצעירים?

למרבה הצער, העובדה היא כי ניתן לזהות את עלייתם של מתיחויות בקרב הדור הצעיר ההופכות אותם לרגישים פחות בנוגע לנושאים הללו. עבור רבים, הדחייה הבוערת כלפי צרות אופקים וגזענות אשר נצרבה בתודעת הוריהם וסביהם הידלדלה במקביל לזיכרון השואה הנמוג.

חשוב מכך, השנאה הנתעבת, הרעילה והבלתי פוסקת המכוונת כלפינו על ידי יריבינו- קריאות להשמדתנו, פיגועי התאבדות, מתקפות טילים ואנטישמיות אלימה- הובילה לגלים של מיאוס וכעס המופנים כנגד הערבים.

זאת ועוד, הדעות הקדומות הועצמו על ידי פוליטיקאים ערבים-ישראליים רדיקליים, אשר שיתפו פעולה והזדהו באופן מופגן עם אלו המבקשים לרצוח אותנו והמסורים לסיומה של הריבונות היהודית באזור. אין זה סביר כי כל מדינה אחרת בעולם הייתה מגלה סובלנות שכזו כלפי גילויי ההסתה החוזרים שבוטאו על ידי הח"כים הערביים בכנסת.

המצב הוחרף עוד יותר על ידי חלק מרבנינו הנאורים פחות, אשר נוטים להתעסק בדמגוגיה ולהתרכז באופן מופרז במושג 'עמלק'- יריבינו התנכ"י הרצחני הראשון- וזאת במקום לעסוק ביסודותיה ההומניסטיים של היהדות הרבנית.

האם הדבר מרמז כי ישנו שחר בהאשמות המתארות אותנו כחברה פושעת וגזענית, ובהשוואת התנהגותנו לזו של הנאצים?

בעוד שעלינו לדכא כל ביטוי לגזענות, ישנו אבסורד בהכאה על חטא ובסיפוק מהימנות כלשהי לאויבינו המתארים אותנו כאומה של מפלצות. על אף שמופנות כלפינו האשמות בגזענות ובאפרטהייד- למרבה האירוניה בעיקר מצדם של גזענים מוחלטים- צריך רק לחזות במגוון הרחב של גזעים- הנפרשים מן האתיופים השחורים ועד הרוסים הבלונדינים- המרכיבים את ליבתה של האומה, על מנת להבין כי ישראל יכול למעשה לשמש כמודל לחיקוי של חברה רב-גזעית אמתית.

ובהקשר של מדינה המוקפת בשכנים המבקשים את חורבננו, עלינו לחוש גאווה בעובדה ש-20% מאזרחי ישראל הם ערבים הנהנים מכל זכויותיה של חברה דמוקרטית, וזאת על אף התנהגותם השערורייתית של חלק מנציגיהם הקיצוניים. ביקור קצר בבית חולים או בקניון ידגים לכל אדם את רמת דו-הקיום הגבוהה השוררת בחיי היומיום בין יהודים לערבים במדינה.

מבלי לגרוע מהתנהגותם הנאלחת, הבריונים הגזעניים אשר היכו את הערבים שייכים לתת-המעמד הנמוך בחברה, וכפי הנראה הם קורבנותיה של תרבות הסמים. אלו המעורבים בפעולות "תג-המחיר" שייכים לשוליים הקיצוניים, והתנכרותם לתנועת ההתיישבות הרחבה מומחשת ע"י מתקפותיהם השערורייתיות לא-פחות כנגד רכושו וציודו של צה"ל, אשר מגן עליהם.

בכל מדינה ישנו שיעור כלשהו של שוטים, חוליגנים וגזענים. מבחן הלקמוס למעמדה המוסרי של חברה הוא ההיקף בו הנהגתה והקהילה הרחבה נמנעות מלעמוד מן הצד או להרחיק עצמן מן המעשים, ותחת זאת מגנים את מבצעי הפשעים ודורשים כי אלו ייענשו במלוא חומרת הדין.

בהקשר זה, עמדתנו ברורה כשמש. על אף היותנו מדינה השרויה תחת מצור, כל מנהיג פוליטי ישראלי מן הזרם המרכזי גינה בתוקף את פשעי השנאה הללו. זאת, לא מפני שהם פוגעים בשמנו הטוב, אלא בעיקר משום שהתנהגות שכזו נחשבת לשפלה ומנוגדת לכל ערכי המוסר היהודיים.

במידה ונקבל את הטענה לפיה התנהגותם של גורמי קיצון משמעה כי אנו מתנהגים באופן נתעב כמו שכנינו- אשר עולצים וחוגגים ברחובות את רציחתם של ישראליים חפים מפשע- אנו משמיצים ומלקים את עצמנו באופן חסר אחריות. כן, ישנם כמה עשבים שוטים המהללים את מעשי הרצח של ברוך גולדשטיין, אך אלו זוכים לביקורת חריפה מן העם בכללותו. אנו לא עורכים טקסי מדינה המהללים רוצחים ואיננו מקדישים כיכרות, בתי ספר ומועדוני ספורט לזכרם.

ואף על פי כן, באווירה המתוחה וההפכפכה במיוחד אשר בה אנו חיים, כאשר שנאה והכפשה מכוונים אלינו מכל עבר- הן מתוך המדינה והן מחוצה לה- עלינו להגביר את מאמצינו על מנת להבטיח כי הארס המופץ על ידי שכנינו לא יזלוג להשפעה על צעירינו.

עלינו להבטיח כי בתי הספר ישרישו את האספקטים שבמסורת היהודית ובהיסטוריה היהודית אשר גורמים לנו לרתיעה אינסטינקטיבית מכל ביטוי של גזענות וצרות אופקים. יש להדגיש את מסורותינו ההומניסטיות בפני ילדינו, תוך חינוכם לכיבוד כל בני האדם, מפני שכולם נבראו בצלם אלוקים.

ברמת ההנהגה, ישנו צורך להציג חקיקה חדשה אשר תעצים את חוקי העונשין העוסקים בפשעי שנאה.

לצורך זה, על הממשלה לחרוק שיניים ולפעול כנגד האמונה העיוורת השלטת הדוגלת בחופש ביטוי בלתי מוגבל, חופש אשר מנוצל כעת לעידוד גזענות ובגידה. במגמה זו נכללים אנשי השמאל ההזוי, אשר מקדמים את שנאת ישראל ומשמיצים את צה"ל לשווא, מאשימים אותו בביצוע פשעי ובהתנהגות הדומה לנאצים. אלו חולקים חלק ניכר מהאחריות לפילוג העם ולקידום עלייתה של הקיצוניות.

כמו כן, הגיעה העת לעצור את ניצולו של חופש הביטוי על ידי אותם ערבים ישראליים המסיתים לשנאה ועוסקים בבגידה על ידי אימוץ פומבי של אלו המבקשים להורגנו ולהשמיד את המדינה.

ישראל רחוקה מלהיות מדינה נורמאלית. אך אפילו מדינות נורמאליות לא תסבולנה רמה שכזו של חתרנות. במידה ויוצגו חוקי עונשים נוקשים על מנת להגביל את אלו המקדמים המרדה, כמו גם הגבלה של אלו מן הימין הקיצוני והשמאל הקיצוני משימוש לרעה בחופש הביטוי לקידום שנאה, צרות אופקים וגזענות, הדבר יעצים הלכה למעשה את הדמוקרטיה שלנו ולא יגרע ממנה. כתוצאה מכך, תיווצר חברה ישראלית בריאה וסובלנית יותר.

ileibler@netvision.net.il



Copyrıght 2014 Isi Leibler. All RIGHTS RESERVED.
Web development: Studio Erez

WP-Backgrounds by InoPlugs Web Design and Juwelier Schönmann